Kiwanis Club Oslo

PÅ “treningsdag” hos Norske Redningshunder

KC Oslo på «treningsdag» hos Norske Redningshunder.

KC Oslo har hatt et samarbeide med Norske Redningshunder avd. Oslo, Asker og Bærum siden 2021. Kiwanisklubbene i daværende divisjon Viken bevilget da 200 000 NOK til Redningshundene. Beløpet dekker utgiftene for en årlig flerdagers trenings- og evalueringssamling – Kiwanis hundeførersamling – i perioden 2021-2024.

Som et ledd i samarbeidet var representanter for KC Oslo invitert til å være til stede på et vanlig ukentlig treningsopplegg for redningshundene i Sørmarka øst for Oslo sentrum 07.10.2023.

Aller først var det gjennomgang av diverse lydighetstester – ligg, stå, gå fot, bli liggende, bli stående osv. Deretter ble det øvd på hundenes sporingsevne.

Hundene fikk lukte på klesplagg tilhørende person som allerede hadde gjemt seg et godt stykke unna. Ivrig snuste hundene rundt på marka i sirkler som ble stadig mindre til de fant punkt med lukt fra vedkommende. Dette utløste full fart med å følge luktesporet videre. Alle savnede ble funnet. Til og med en som satt oppe i et tre!

Veldig imponerende å se hund og fører i jobb sammen i slike letesituasjoner. Ikke minst fikk vi demonstrert hundens fantastiske luktesans, men også det gode og nødvendige samarbeidet mellom hund og fører. Her ligger det et langt og grundig arbeid bak for å få til gode og effektive ekvipasjer. Vanligvis ca. tre års opplæring og trening.

Godkjente Redningshunder er med på søk etter bortkomne både barn, unge og eldre. Norske Redningshunder gjør på frivillig basis en kjempeflott innsats!

20231007_133257_red
Klikk på bildet for større utgave.